Albumrecensies, Recensies 0

Palace Winter – Medication albumrecensie 01/10/2015

Palace Winter – Medication EP
5 tracks, 27 min.
Releasedatum: 2 oktober 2015

De EP ‘Medication’ is het prachtig dromerige debuut van Palace Winter. Hoewel de naam gebaseerd is op een hotel in Frankrijk met de naam Winter Palace, is er verder niets Frans aan het duo bestaande uit de Australische singer-songwriter Carl Coleman en de Deense producer/pianist Caspar Hesselager. Het hotel kwam toevallig op het pad van Coleman en de woorden klonken omgewisseld poëtisch en bijna als een naam van een filmpersonage. Dus Palace Winter was een feit. Eerste twee singles ‘Time Machine’ en ‘Menton’ verschenen eerder al als voorproefje op de volledige EP en werden goed ontvangen afgelopen zomer.

Inmiddels is het dus bijna tijd voor de volledige EP: op 2 oktober 2015 wordt deze officieel uitgebracht en kan iedereen genieten van het fascinerende geluid van Palace Winter. Het is duidelijk dat beide muzikanten een totaal andere achtergrond hebben met klassieke elementen uit bijvoorbeeld jazz. Direct in de eerste track ‘Time machine’ hoor je dit al terug: electro-geluidjes op de achtergrond met daarvoor een typisch singer-songwriter laagje dat net niet standaard wordt door de dromerige sfeer die er in zit. Het doet denken aan een wat meer up-tempo variant op Beach House en het Australische Jagwar Ma. Ondanks de winterse bandnaam een erg zomers nummer waarmee je je heerlijk in de zon waant!

Vervolgens komt dan toch die melancholische wintersfeer naar boven in ‘Woke in the Night, the Phone was Ringing’. De herhaling van korte stukjes tekst die zachtjes “achter” de muziek klinkt maakt het nummer zweverig en mysterieus. Het klassieke pianospel dat zich mengt met de electronische drums zorgt voor een interessante crossover zoals we die kennen van componist Olafur Arnalds. Hoewel de muziek verder nauwelijks te vergelijken is, is deze combinatie een duidelijke overeenkomst en net als bij Arnalds werkt dit voor Palace Winter ook erg goed.

In ‘Menton’ zit het tempo er weer lekker in. Drie nummers op gang pas en nu al zoveel afwisseling. Toch is het typische geluid van het duo tot nog toe overal in te herkennen. Het nummer dat zijn titel ontleent aan de locatie van het eerder genoemde Winter Palace hotel heeft psychedelische invloeden en een nauwelijks verstaanbaar stukje gesproken tekst. Net als bij ‘Woke in the Night…’ geeft dit iets mysterieus en je bent geneigd snel nog eens te luisteren naar wat er nou precies gezegd wordt in die diepe murmelende tonen.

Het voorlaatste nummer ‘New Ghost’ heeft wat ons betreft een toepasselijke titel: het begin roept herinneringen op aan artiesten als Eric Clapton en Mark Knopfler door het simpele, akoestische gitaarspel, maar al snel komen de electro invloeden en wordt het weer moderner. Een nummer dat tussen het heden en verleden in blijft hangen zoals veel van Palace Winter’s muziek.

De EP komt tot een licht dramatisch klinkend einde met ‘Stockholm’. Een nummer dat bijna richting ballad gaat qua sfeer. Trage, hoge zangmelodieën begeleid door lome diepe elektronische noten en een tegelijkertijd nerveus opzwepend piano geluid. Afgesloten met een soort white noise alsof de versterker nog nagalmt is het over en sluiten voor deze debuut EP die bij ons de kernwoorden ‘dromerig’, ‘mysterieus’ en ‘afwisselend’ oproept. Zeker een aanrader als is het wat ons betreft wel een echt “luister”-album; niet iets om gezellig tijdens het eten aan te zetten.

1. Time Machine
2. Woke in the Night, the Phone was Ringing
3. Menton