Albumrecensies, Recensies 0

Rangleklods – Straitjacket

Rangleklods – Straitjacket

11 tracks, 45 min.

Releasedatum: 18 mei 2015

Met debuutalbum ‘Beekeeper’ heeft het Deense electronicaduo de lat in 2012 hoog gelegd voor zichzelf. Met runner-up ‘Straitjacket’ zetten Esben Andersen en Pernille Smith-Sivertsen ruim twee jaar later echter direct een nieuw hoogtepunt op de kaart. ‘Beekeeper’ wist onze aandacht te trekken door dromerige soundscapes en diepe meeslepende zang, Straitjacket gaat hierin nog een stap verder. Minder dromerig, maar met fascinerende bliepjes, soundscapes en herhalende lyrics trekt ‘Straitjacket’ niet alleen de aandacht naar zich toe, maar weet deze perfect vast te houden. Hoe vaker je luistert, hoe meer lagen je ontdekt in de veelal opzwepende nummers.

De eerst single ‘Lost U’ opent het album. In eerste instantie moeten we wennen aan de discosfeer die het nummer heeft. Is dit echt hetzelfde Rangleklods? Langzaam maar zeker wordt het geluid bekender; de hoge noten van Pernille en de typerende beat op de achtergrond sleuren je binnen een enkele minuten de muziek in.

Deze eerste gewenning maakt snel ruimte voor ‘Schoolgirls’, kortgeleden als tweede single uitgebracht. Nu zijn het de trage, diepe tonen van Esben die onze oren binnendringen. Het geheel maakt herinneringen los aan de jaren ‘90 en we raken alweer in de ban van dit vernieuwde Rangleklods. Pas twee nummers gehoord, maar we zijn al bijna overtuigd van het succes van dit vervolgalbum van het Scandinavische duo. Een hoogstandje in zijn genre.

Het gebeurt niet vaak dat we een heel album echt goed vinden. Meestal zit er dat ene nummer tussen dat wat minder met je doet en wat je om die reden telkens overslaat, maar Rangleklods weet elf nummers lang te boeien. ‘Degeneration’ bijvoorbeeld is leuk voor op de achtergrond tijdens het eten, met hoge kinderstemmetjes die vaag aan oude hiphop tracks doen denken. Maar luister het ook vooral eens in het donker met je ogen dicht, zonder afleiding, en laat alle knap onder elkaar gezette soundscapes tot je doordringen. Het nummer krijgt een heel andere sound naarmate je er intensiever naar luistert.

Na zes nummers krijgen de vocalen even rust en wordt het album opgebroken door het rustgevende, maar door de herhalende melodie tegelijkertijd licht opzwepende, instrumentele Warrior. Een kort intermezzo voordat Rangleklods het tempo langzaamaan weer opbouwt met ‘Dry Me Out’ en weer losgaat met ‘Tricks’. Dit laatste nummer herinnert ons wederom aan de nineties, aan het Britse Garbage deze keer.

Hoewel het album een feest van herkenning is op sommige fronten, ‘Straitjacket’ is toch zeker origineel en vernieuwend. De gelaagdheid heeft even tijd nodig om tot je door te dringen, en onder de eerste flashbacks naar vervlogen tijden en andere artiesten zit keihard Rangleklods: energiek, licht dreigend en dansbaar in ‘Happy in the Gutter’, buitenaards met vervormde stemmen in titelsong ‘Straitjacket’, en als afsluiter het trage ‘Nerves’, waar wij juist weer wat van kalmeren.

Het is lastig om één favoriet nummer te benoemen op dit tweede studioalbum van Rangleklods. Het geheel is prettig om naar te luisteren en ‘Straitjacket’ vormt een gevarieerd, maar samenhangend geheel. Rangleklods is niet stil blijven staan en wij hopen dat ze vooral op deze manier doorgaan.

1. Lost U

2. Schoolgirls

3. Broke