Concerten, Recensies 0

Dermot Kennedy in AFAS Live, 28-11-2019

Dermot Kennedy maakt emotie los in het grote AFAS Live

Dermot Kennedy heeft het afgelopen jaar hard aan de weg getimmerd. De Ierse singer-songwriter brak door met zijn hit ‘Power Over Me’, bracht een album uit en bezocht grotere zalen dan ooit tevoren. We hebben Kennedy al meerdere keren mogen aanschouwen in onder andere TivoliVredenburg en Paradiso, waardoor onze verwachtingen hoog waren, maar maakt hij deze vanavond waar?

Iets na 21:00 worden de zaallichten gedoofd, de grote schermen aan beide zijdes van het podium springen aan en Dermot Kennedy verschijnt op de planken met zijn drie bandleden. Hier en daar klinkt nog wat geroezemoes terwijl zijn eerste nummer, ‘An Evening I Will Not Forget’, wordt ingezet. Het nummer begint traag, maar de krachtige stem van Kennedy sleept je gelijk mee in het verhaal dat hij duidelijk weet te brengen.

De sfeer die Kennedy afgeeft is rustig. De zanger heeft zijn ogen het overgrote deel van de set gesloten, met zijn handen losjes om de microfoon. De nummers worden afgewisseld met wat gitaarspel van Dermot Kennedy zelf, wat zijn liveband perfect aanvult.

Na de eerste helft van de set maken de wat onbekendere nummers plek voor zijn tweede hit, ‘Outnumbered’. Het publiek lijkt goed wakker geschud en zingt luidkeels mee. De telefoons vliegen de lucht in om wat opnames te maken en hier en daar verschijnen zaklampjes en aanstekers voor wat extra sfeer in de grote volle zaal. Zodra als negende nummer ‘For Island Fires And Family’ wordt ingezet blijkt het publiek toch ook muisstil te kunnen zijn. De vele koppels in de zaal duiken nog dieper in elkaars armen en op diverse gezichten zijn wat tranen te zien.

Dat Dermot Kennedy een hoop emotie kan losmaken is overduidelijk. De zanger heeft een gouden strot die loepzuiver klinkt. Toch lijkt het grootste deel van het publiek voor die ene hit te zijn gekomen. Zodra ‘Power Over Me’ wordt ingezet, is snel duidelijk dat de hele zaal nog veel harder kan zingen dan eerder op de avond is gebleken. Hoogstwaarschijnlijk heeft iedereen op een bepaald moment in het nummer even een Instagramstory of Snapchat video gemaakt. Na de laatste tonen blijkt het overgrote deel van het publiek te denken dat de show voorbij is en begint de zaal al leeg te stromen terwijl Kennedy het laatste, erg rustige, nummer ‘After Rain’ inzet. Een bijzondere keuze die het overgebleven publiek ietwat rustiger achterlaat dan na het energieke nummer ervoor.

Al met al was de show, mede dankzij de strakke live band, ontzettend sterk en zijn onze verwachtingen waargemaakt. De stem van Kennedy klonk net zoals op zijn album, misschien zelfs nog beter. Toch bleef de zaal enigszins kil aanvoelen. Komt de muziek van Kennedy beter tot zijn recht in een zaal als Paradiso? Absoluut. Maar zolang zijn succes in het tempo van het afgelopen jaar blijft doorgroeien verwachten wij alleen maar grotere zalen voor het Ierse talent.

mojo_concerts_sm

Mojo

Afas Live