Eind 2023 stopte de band “Knight Area” met een geweldig afscheidsconcert, maar de bandleden zijn vooralsnog niet uit de spotlights gestapt. Enkele ‘Ridders’ kunnen nog steeds worden gezien en gehoord in andere projecten waar ze op het podium kunnen worden bewonderd, maar dat ligt voor medeoprichter Gerben Klazinga net even wat anders.
We spraken Gerben Klazinga en Jacob Broers over hun nog te verschijnen nieuwe album onder de naam Broers & Klazinga. Hiermee is gelijk onderstreept dat we hierbij niet te maken hebben met broers, maar met een goede samenwerking tussen twee heren die elkaar ondertussen goed weten aan te vullen, en niet alleen in het progressieve genre.
‘Second Thoughts’ met de ondertitel ‘And Then There Were Three’.
Het debuutalbum ‘Burdens of the Mind’, dat uitkwam 2021, heeft nu een vervolg gekregen. De titel: ‘Second Thoughts’ – met als ondertitel ‘And Then There Were Three’ - zet ons gelijk aan het denken. Een pakkende titel, maar wat wordt bedoeld met drie? Gerben legt ons uit dat Mark Smit (Knight Area tot 2018 en The Foundation) niet alleen het vocale werk voor zijn rekening genomen heeft, maar ook volledig in het creatieve proces meedoet. Dan is op z’n minst een subtiele verwijzing naar hem wel op z’n plaats, want ze zijn met z’n drieën, al geeft hun artiestennaam anders aan. Een mooie knipoog naar misschien wel een van de mooiste albums van Genesis.
De eerste 2 nummers beloven al veel goeds voor het album, vertel ons eens wat meer?
“De nummers zijn al even te beluisteren op onze eigen site en op de diverse digitale platforms. ‘Read Me’ en ‘Test of Time’ verschillen in opbouw en sfeer, maar we zijn trots op hoe beide nummers zijn ontstaan. We weten elkaar goed aan te vullen en respecteren elkaars ideeën in een nog betere samenwerking dan tijdens het eerste album.” Gerben benadrukt dat nu de druk van andere projecten af is en dat mede daardoor dit album zich beter kon ontwikkelen op creatief vlak. De nummers zijn meer gelaagd en zitten sterk in elkaar mede ook dankzij Mark Bogert die de gitaarpartijen op het album voor zijn rekening neemt. De mannen geven aan meer eenheid in het album te hebben gemaakt en daarom met vaste mensen in plaats van gasten per nummers te hebben gewerkt. De enige uitzondering daarop is Nadine Bogert-Pruim die als gast vocalist te horen is in de nummers ‘The Mirror’ en ‘Forgotten’.
Daar zeg je wat… We zien een album op tafel liggen, dat in de platenzaak wel heel erg zou opvallen tussen de andere progressieve rockmuziek. Palmbomen, strand, roze-paarse tinten…
“Dat klopt, dat is het album ‘Tokai Bar’, dat in een genre zit dat we eigenlijk wel eigen niche kunnen geven: Symphonic Dance & Lounge. Dit project is tussendoor ontstaan en – zoals de naam al zegt – is net even wat anders, maar zeker het luisteren waard. Uiteraard kan je onze stijl er doorheen herkennen, en kan je bovendien op dit album de vocalen van Nadine Bogert-Pruim horen. Dezelfde vocalen blijken erg toepasbaar voor verschillende genres. Erg leuk om even een zijspoor mee te pakken en het spreekt wellicht ook weer nieuw publiek aan.”
Speaking of publiek. Hoe zit dat met Broers & Klazinga en live-muziek?
“Ja, je gaat ons niet op de bühne zien”, vertelt Gerben. “Daar zijn verschillende redenen voor, maar de voornaamste is dat ik daar fysiek niet meer toe in staat ben. Daarom moeten wij onze muziek via de andere kanalen aanbieden. Er zijn studio-artiesten en artiesten die live nog beter tot hun recht komen. Wij vallen in de eerste categorie en dat bevalt ons prima. We hebben alles zelf onder controle, zo wordt alles gemixed in onze eigen studio. Het meeste wordt hier ook opgenomen en zonder foefjes als autotune en dergelijke om een puur en echt album te maken.”
Duidelijk. Daar zijn jullie het in elk geval over eens. Vertel eens iets over hoe jullie elkaar hebben leren kennen en hoe het proces van uitwerken nu gaat?
“Nou, we hebben heus wel eens een verschil van mening. Soms is dat een kwestie van smaak, soms moeten we even aan het idee van een ander wennen en ja, soms moet er water bij de wijn.” Jacob kreeg 9 jaar geleden een pianoles cadeau van een vriendin. Die les was Gerben in de studio in Boskoop. Maar omdat Jacob al klassiek pianoles had, zei hij tegen Gerben dat hij in plaats daarvan symphonische rock wilde maken. En zo geschiedde en maakten zij hun eerste nummer ‘Iconoclast’. Gerben was zo enthousiast over de samenwerking dat, ondanks het feit dat hij eigenlijk geen project naast Knight Area wilde, het project Broers & Klazinga ontstond. Zo is de samenwerking langzaam uitgegroeid en tillen zij elkaar naar een hoger niveau.
Het nieuwe album zal hiervan dus het resultaat zijn. Na de eerste twee nummers smaakt het ons al naar meer en zien wij uit naar de komende maanden als het album haar debuut maakt. De invloeden van grootheden als Genesis, Marillion en Emerson, Lake & Palmer zijn al hoorbaar in de nieuwe nummers. Liefhebbers van symfonische en progressieve rock zullen naar dit album uitkijken. Alles lijkt erop dat het nieuwe album dan ook het eerste album zal overstijgen.
© Daniël Nijveldt
Fotografie | © Tempus Fugit Pictures | All Rights Reserved